Saturday, September 23, 2006

 

Przedimek

PRZEDIMEK NIEOKREŚLONY: a, an - oznacza (jakiś, pewien ), zwykle nie tłumaczone. Używamy w 1. poj. dla określenia istot żywych oraz przedmiotów bliżej nam nie znanych, lub takich o których mowa jest po raz pierwszy .

A - występuje przed rzeczownikami policzalnymi zaczynającymi się od spółgłoski, np.: a car ( samochód), a table ( stół)

AN - występuje przed rzeczownikami policzalnymi zaczynającymi się od samogłoski,

np:. an apple (jabłko), an artist ( artysta )

Uwaga! Przedimki a , an nie posiadają liczby mnogiej. Dlatego rzeczowniki w l.mn. występują samodzielnie, bądź poprzedzone są wyrazami:

some - ( kilka, jakieś, trochę ) w zdaniach twierdzących

any - ( kilka, jakieś, trochę ) w zdaniach pytających i przeczących

przykłady:
L.poj.
I've got a pen. (Mam pióro.) Have I got a pen? {Czy mam pióro?) I haven't got a pen.( Nie mam pióra.)

L.mn.
I've got (some) pens.(Mam kilka piór.) Have I got (any) pens?{Czy mam jakieś
pióra?) I haven't got (any) pens. (Nie mam
żadnych piór.)

PRZEDIMEK OKREŚLONY: the - występuje przed rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi. Oznacza (ten, ta, tamci, tamte.) Używamy go zarówno w l.poj. jak i w 1. mn. dla określenia istot żywych i przedmiotów, które są nam w pewien sposób znajome, takie o których była już mowa wcześniej. przykłady:
This is a house. The house is big.
(To jest jakiś dom.) (Ten dom jest duży.)


PRZEDIMEK „ ZEROWY" ( czyli brak przedimka).
Występuje gdy mówimy o rzeczach lub pojęciach w sensie ogólnym, nie gdy odnosimy się do konkretnej sytuacji:

a) przy rzeczownikach policzalnych w liczbie mnogiej
np.: I like bananas. (Lubię banany.)
b) przy rzeczownikach niepoliczalnych
np.: I enjoy listening to musie. (Uwielbiam słuchać muzyki.)

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?